سیدحسن صدر می‌گوید: وی با شیخ هادی طهرانی صاحب محجةالعلماء خویشاوندی داشت. از پدرش اطلاعی در دست نیست، اما از برادرش شیخ محمد در مآثر وآثار و اعلام الشیعه فقط صرف اینکه یکی از علما بوده، یاد شده است. اما حاجی نوری در دارالسلام به مناسبت مطلبی که می‌خواست از اونقل کند، می‌گوید: «حدیث کرد مرا برادر امجد و ارشد شیخ العراقین الثقة النقة الشیخ محمد وفقه الله». از این عبارت هم بزرگواری او وهم اینکه تا حدود سال 1290 ق که تاریخ تألیف دارالسلام است، زنده بوده است، روشن می‌شود.

 واعظ کجوری نیز در روح و ریحان می‌نویسد:از وقتی که مدرسه و مسجد را ‌(طهران) بنا فرمودند، تولیت و رسیدگی به امور الزمه را با امامت مستقله به برادر بزرگوار خودجناب مستطاب عالم فاضل و مدقق کامل ملاذ االیتام وّ الارمله الاعز الامجد الاخ المواسی لاخیه المؤ ید الاسعد الشیخ محمد زاد الله فضله وکثر فی علماء الفرقه الناجیية مثله،تفو یض و وا گذار فرمودند.

از این عبارت معلوم می‌شود در سال تألیف روح و ر یحان (1295 ق بهبعد) ایشان در قید حیات بوده است.

مرحوم شیخ العراقین، دو دختر و پنج پسر داشت. همه یا سه نفر از پسران او اهل علم و مورد توجه بوده‌اند و پسر بزرگ او شیخ علی صاحب منظومه معراج المحبه میباشد که محدث قمی گاهی از اشعار این منظومه در منتهی االمال و نفس المهموم نقل کرده است.

عالمه طهرانی می‌نویسد: «شیخ علی و برادرش شیخ مهدی در سال 1288 ق کتابخانه پدر را وقف کرده‌اند» شاید مقصود این است

که وقف از ناحیه پدر را عملی کرده‌اند؛ و نام بقیه برادران به ترتیبشیخ احمد و شیخ شر یف و شیخ عیسی است. علامه طهرانی دو

 

پسر از فرزندان شیخ مهدی را به نام‌های محمدباقر متولد 1301 ق و محمدهادی، متولد 1310 ق را یاد کرده است.

 

 

 

 

-----------------

منبع: شیخ العراقین و کتاب اسرار الصلاة، مجله آینه پژوهش،  سال بیست و دوم، شهریور 1390، صفحه 45

 


آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی محمد ,طهرانی ,الشیخ محمد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

طراحی سایت | سئو سایت | گروه طراحی آیسا zhilooo چاپ و بسته بندی ون چوب آپشن خودرو | گندم کار با‌مد‌ا‌د‌ Myrapuekk71 House قیمت خرید جوجه اجداد تخمگذار orionhyx Netz